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Relational Space and Places of Value

In: History of Philosophy & Logical Analysis
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  • 1 University of Edinburgh
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Drawing on a Leibnizian panpsychist ontology of living beings that have a body and a soul, this paper outlines a theory of space based on the perceptual and appetitive relations among these creatures’ souls. In parallel with physical space founded on relations among bodies subject to efficient causation, teleological space results from relations among souls subject to final causation and is described qualitatively in terms of creatures’ pleasure and pain, wellbeing and happiness. Particular places within this space include the kingdom of grace, where morally responsible, rational beings act as far as possible in accord with the ideal of justice as universal love and wise benevolence. However, while Leibniz considered love as properly directed only towards rational beings, it is argued here that the truly wise person will direct their love and benevolence towards all living things.

Ausgehend von Leibniz’ panpsychistischer Ontologie von Lebewesen, die einen Körper und eine Seele haben, skizziert dieser Beitrag eine Theorie des Raumes, der auf den perzeptuellen und appetitiven Relationen zwischen den Seelen der Geschöpfe beruht. Parallel zum physikalischen Raum, der in Relationen zwischen den effizient kausal interagierenden Körper begründet liegt, ergibt sich aus den Relationen zwischen den Seelen, die finaler Verursachung unterliegen und in qualitativen Begriffen von Freude und Schmerz wie von Wohl und Zufriedenheit beschrieben werden, ein teleologischer Raum. Besondere Regionen dieses Raumes bilden das Königreich der Gnade, wo moralisch verantwortliche, rationale Wesen so weit wie möglich in Übereinstimmung mit dem Ideal der Gerechtigkeit als universale Liebe und weise Güte handeln. Während Leibniz jedoch meinte, dass sich echte Liebe nur auf rationale Wesen richte, wird hier argumentiert, dass eine wahrhaft weise Person ihre Liebe und Güte auf alle Lebewesen beziehen wird.

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