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In this essay, I discuss three readings of Descartes’ Meditations. According to the first reading, “I exist” is for Descartes the foundation of our knowledge. This reading is dismissed on the grounds that, in his view, as long as God’s existence is not proven there is a good reason to doubt this proposition. Proponents of the second reading claim that there are two kinds of Cartesian knowledge: perfect and imperfect knowledge. The meditator has imperfect knowledge of “I exist” before God’s existence is proven. Subsequently, she acquires perfect knowledge of various metaphysical theorems. This reading is repudiated, too. I argue for a third reading, according to which “I think” – and not “I exist” – is the foundation of our knowledge.

In: History of Philosophy & Logical Analysis
In: History of Philosophy & Logical Analysis
In: Analytische Explikationen & Interventionen
In: Analytische Explikationen & Interventionen
In: Analytische Explikationen & Interventionen
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Abstract

Im Kern dieses Aufsatzes geht es um eine wesentliche Verallgemeinerung der von van Fraassen (1984) entwickelten Autoepistemologie, auf der grundlegende epistemologische Prinzipien beruhen. Mit dieser Verallgemeinerung lässt sich eine plausible Lösung des so genannten Problems der vergessenen Gründe finden. Diese Lösung wirft aber das weitere Problem auf, zwischen Gründen im Allgemeinen und Evidenzen (= ›evidence‹) im Besonderen zu unterscheiden. Seine Lösung führt schließlich zu einer Begründung des so genannten Evidentialismus: »Keine Überzeugung ohne Evidenz!«

In: Analytische Explikationen & Interventionen
In: Analytische Explikationen & Interventionen
In: Analytische Explikationen & Interventionen
In: Analytische Explikationen & Interventionen
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