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In 2009, advance directives became legally binding in Germany. In light of international experiences especially in the US, however, it is questionable whether legally binding advance directives alone will be able to effectively protect patient autonomy at the end of life. Especially the experiences in the US show the limits of advance directives. It rather requires new approaches that integrate advance directives into a more comprehensive, regionally implemented communicative process of advance care planning (ACP). We report the successful implementation of ACP-programs in the US (Respecting Choices®) and Australia (Respecting Patient Choices). Finally, we discuss which conclusions can be drawn from these international experiences.
The traditional advance directive has failed, principally and empirically. A conceptional alternative, Advance Care Planning (ACP), has two core elements: A professionally facilitated conversation process allows individuals to develop their own preferences, and to document them in a relevant advance directive. Second, all health professionals potentially involved in that person’s care are educated so that these advance directives are identified, appreciated and followed. International evidence shows that regional ACP systems not only warrant informed consent in end-of-life care, but also improve the care of patients and their loved ones. This article describes the basic principles of ACP and reports on the implementation of the first comprehensive ACP-program in Germany, beizeiten begleiten®.
Die Schweigepflicht gehört zu den ältesten ärztlichen Pflichten. Die elektronische Datenverarbeitung hat die Anwendungsbedingungen der Schweigepflicht jedoch erheblich verändert. Die zunehmende Verfügbarkeit von Patientendaten eröffnet neue Missbrauchsmöglichkeiten und bietet ein erhöhtes Gefährdungspotential für die Vertraulichkeit sensibler Patienteninformation. Da die Informations- und Kommunikationstechnologie aber auch Vorteile für die Patientenversorgung bietet, erscheint ein vollkommener Verzicht auf die elektronische Datenverarbeitung nicht vertretbar. Vielmehr sind entsprechende prozedurale und technische Vorkehrungen zum Schutz vertraulicher Patientendaten zu treffen, die einen möglichst effizienten Datenzugriff für Diagnostik und Therapie ermöglichen und gleichzeitig unerwünschte Zugriffe verhindern.