Author: Tobias Müller

Abstract

In recent years modern technology has transformed almost all areas of our lives, some of them fundamentally, through automation and technology. A new dimension of this technical progress can now be seen in “artificial intelligence”, that is, in computers whose algorithmic processing is known as “machine learning”, the “artificial” generation of knowledge from experience. Progress in AI research has led to the relevant literature already assigning many AI systems the ability to think, learn, predict, analyze, decide, know, and plan. Even autonomy and self-awareness are already attributed to some systems. In order to be able to answer the question of whether such attributions are justified, there is a considerable need for conceptual clarification of this point. In my paper I would like to present some considerations from the philosophy of mind and the philosophy of technology, which could be helpful to achieve a clarification of certain terms. For this purpose, various working definitions of “consciousness”, “thinking” and “intelligence” will be presented, whereby specificities of human consciousness and thinking will be highlighted. Subsequently, it will be discussed whether these specific qualities can already be found in today’s AI systems and whether there are fundamental limits of AI systems.

In: Artificial Intelligence
In: Ein Universum voller 'Geistestaub'?
Der Panpsychismus in der aktuellen Geist-Gehirn-Debatte
Die Probleme der reduktiv-physikalistischen Ansätze in der Geist-Gehirn-Debatte führten zu einer Renaissance von Ansätzen, die man als nicht-reduktive Theorien bezeichnen kann. Darunter auch der sogenannte Panpsychismus, der in jüngster Vergangenheit einige prominente Fürsprecher gewinnen konnte. Zwar gibt es innerhalb des Panpsychismus verschiedene Strömungen, gemeinsam ist diesen Positionen, dass sie Vorstufen von Erfahrungsfähigkeit für alle Entitäten des Universums behaupten. Obwohl diese Position eine lange philosophiegeschichtliche Tradition hat, ist sie erst in den letzten Jahren wieder durch Veröffentlichungen von David Chalmers, Galen Strawson und Gregg Rosenberg in die Diskussion gebracht worden, die nun auch im deutschsprachigen Raum intensiver geführt wird. Der Band versteht sich als kritische Ein- und Weiterführung der aktuellen Debatte. Aus diesem Grund sind dort Beiträge versammelt, in denen die Hauptargumente und -begriffe dieser Position analysiert werden: So wird in die Debatte eingeführt, und Implikationen und Weiterführungen können kritisch diskutiert werden. Gemäß dieser Intention gliedert sich der Band in drei Teile: Im ersten Teil werden grundlegende Konzepte und Argumente vorgestellt, so dass der Leser einen Überblick über die Geschichte, Begriffe und aktuelle Debatte erhält. Im zweiten Teil wird der Erklärungswert des Panpsychismus mit konkreten Einzelwissenschaften in Verbindung gebracht. Im dritten Teil werden dann noch einmal spezifischere Aspekte des Panpsychismus behandelt.
In: Ein Universum voller 'Geistestaub'?
In: Ein Universum voller 'Geistestaub'?
In: Ein Universum voller 'Geistestaub'?
In: Ein Universum voller 'Geistestaub'?
In: Ein Universum voller 'Geistestaub'?
Reflections in Philosophy, Theology, and the Social Sciences
This book discusses major issues of the current AI debate from the perspectives of philosophy, theology, and the social sciences: Can AI have a consciousness? Is superintelligence possible and probable? How does AI change individual and social life? Can there be artificial persons? What influence does AI have on religious worldviews? In Western societies, we are surrounded by artificially intelligent systems. Most of these systems are embedded in online platforms. But embodiments of AI, be it by voice or by actual physical embodiment, give artificially intelligent systems another dimension in terms of their impact on how we perceive these systems, how they shape our communication with them and with fellow humans and how we live and work together. AI in any form gives a new twist to the big questions that humanity has concerned herself with for centuries: What is consciousness? How should we treat each other - what is right and what is wrong? How do our creations change the world we are living in? Which challenges do we have to face in the future?