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  • Author or Editor: Uwe Meixner x
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In: Panentheism and Panpsychism
In: Focus: Philosophy of Mind/Schwerpunkt: Philosophie des Geistes
In: Vermögen und Handlung
In: Logik in den Wissenschaften
In: Panentheism and Panpsychism
In: Was sind und wie existieren Personen?
In: Agency and Causation in the Human Sciences
In: Klassische Argumentationen der Philosophie
Series:  nachGedacht
Author:
David Lewis ist einer der grössten amerikanischen Philosophen des 20. Jahrhunderts. Dieses Buch beschreibt – kritisiert aber auch – seine in vielen Einzelveröffentlichungen über mehrere Jahrzehnte entwickelte Philosophie in allen ihren Aspekten, insbesondere aber seine realistische Konzeption der möglichen Welten und seine materialistische Philosophie des Geistes. In einem 2001 von der Universität Princeton verbreiteten Nachruf auf David Lewis wird Mark Johnston, Vorsitzender des Philosophischen Departments der Universität Princeton, wie folgt zitiert: “He [David Lewis] is widely regarded as one of the outstanding philosophers of his time. For more than 30 years, David has made seminal contributions in philosophy of mind, philosophy of language, metaphysics and epistemology. He is the greatest systematic metaphysician since Leibniz.“ Zweifelsohne ist David Lewis als Philosoph – auch seinem eigenen Selbstverständnis nach – in erster Linie systematischer Metaphysiker (wobei die Philosophie des Geistes von der Metaphysik nicht zu trennen ist), und erst in zweiter Linie ist er Sprachphilosoph und Erkenntnistheoretiker. Es bleibt zu wünschen, daß die Arbeiten von David Lewis auch im deutschsprachigen Raum die Aufmerksamkeit erhalten, die sie verdienen. Zur Erreichung dieses Ziels will dieses Buch einen Beitrag leisten.
A Reassessment of Psycho-Physical Dualism
Author:
This book is intended as a comprehensive defense of psycho-physical dualism. It gives answers to the question of what dualism may consist in, and inquires into the broadly cultural motivation behind accepting dualism or its opponent physicalism. Arguments for dualism, among them strengthened versions of the famous classical arguments, are presented and defended against objections. Moreover, the various general objections to dualism are criticized in detail, for example, the allegation that dualism is of an anti-scientific nature. The book issues into developing the outlines of a dualistic theory of consciousness and agency. The theory outlined is not only compatible with science but actually connects with it. It offers a unified perspective on the phenomenon of conscious life and may serve as a basis for a general ethics regarding all conscious living beings.